Peršokti prie turinio

Akvariumų forumas | Sveiki atvykę!
Kaip pastebėjote iš puslapio pavadinimo, šis projektas skirtas visiems, besidomintiems akvariumininkyste - tiek gėlavandene, tiek ir jūrine. AQUARIUM.LT sukurtas, gyvena ir auga savo lankytojų "aqua-ligonių" pagalba. Jūs visada laukiami ir galite prisidėti prie forumo gyvenimo, pasidalinti savo patirtimi, nuomone. Nepriklausomai nuo to, ar Jūs tik svajojate apie akvariumą, ar Jūs turite jų 28 vnt. jau 60 metų, šis forumas Jums atvertas. Savo patirtimi galite pasidalinti rašydami straipsnius bei dalyvaudami forume. Iškilus klausimams ar nesusipratimams, kreipkitės į pačius aktyviausius. Tad "aqua-ligoniai" visų Lietuvos kraštų, junkitės!
Užsiregistruokite, kad galėtumet naudotis visais puslapio ištekliais: rašyti į forumą, vertinti kitus forumo dalyvius, naudotis asmeninėmis žinutėmis, keisti savo būseną, rašyti bei skaityti straipsnius, valdyti savo profilį ir dar daug visko. Jeigu jau turite savo profilį, prisijunkite čia - kitu atveju užsiregistruokite jau dabar!

Close Open
Close Open
- - - - -

Kaip nugalėti melsvadumblį


Melsvadumbliai iš tikrųjų nėra dumbliai nors ir panašūs į juos, tai yra bakterijos (Cyanophyceae). Jie atrodo kaip slidi įvairiausių žalių, mėlynų, violetinių netgi rudų atspalvių plėvelė, kuri padengia augalų lapus (ypatingai smulkialapius), gruntą, stiklus, įrenginius. Išsiskiria charakteringu nemaloniu pūvančios pelkės kvapu, yra slidūs, lengvai atsiskiria nuo objektų ant kurių auga. Šie dumbliai moka įsisavinti azotą tiesiog iš oro, todėl žemas nitratų lygis vandenyje jiems ne problema. Dažniau aptinkami šarminio lygio (pH) vandenyje su daug ištirpusios organikos. Melsvadumblis sugeba derinti mišrią mitybą – fotosintezę su jau suformuotų organinių junginių įsisavinimu. Tai jiems padeda vystytis visiškoje tamsoje ir dvigubai paspartinti savo dauginimąsį. Jeigu su jais nekovoti, jie gana greitai padengia visus objektus, pražudo augalus ir išskiria nuodingus žuvims toksinus. Žuvys dumbliaėdės ir sraigės šių dumblių neėda.
Kovoti su melsvadumbliu galima keliais būdais. Mechaniškai valydami apaugusius plotus jūs galite sumažinti melsvadumblio biomasę, tačiau sunaikinti – ne. Praėjus savaitei jis vėl išsiplės per visą buvusį plotą. Pageidautina su juo kovoti maistinių medžiagų užkirtimo metodu. Tačiau sėkmingai kovai reikalinga žinoti tikslią medžiagų pertekliaus atsiradimo priežastį. Galbūt tai neteisinga akvariumo priežiūra (uždumblėjęs gruntas, nekeičiamas vanduo), galbūt per daug žuvų, o gal tiesiog žuvų peršėrimas, augalų nykimas. Trūkstant reikalingų medžiagų vandenyje sustoja augti ne tik dumbliai bet neretai ir augalai. Jiems pradėjus nykti, mesti lapus, pūti, dumbliai staiga atgyja. Sureguliavus maistinių medžiagų balansą taip, kad jis būtų palankesnis aukštesniesiems augalams, pastarieji paprastai nukonkuruoja dumblius. Šią pusiausvyrą pasiekti yra sudėtingiau negu kovoti kitu būdu – antibiotikais. Tačiau neišsiaiškinus perteklinių medžiagų atsiradimo priežasties ir jos nepašalinus melsvadumblis pasistenks būtinai sugrįšti kad ir ką jūs bedarysite.

Jeigu vanduo akvariume skaidrus ir jūs kruopščiai nusiurbinėjate dugną, periodiškai keičiate dalį vandens – tai nepakankamos sąlygos jūsų akvariumui išvengti dumblių atakos. Nepamirškite periodiškai tikrinti filtro turinio. Jo viduje susikaupusi nuosėdų ir nešvarumų masė po kurio laiko pradeda pūti. Pratekantis filtru vanduo išplauna šias ištirpusias organines medžiagas ir sugrąžina jas atgal į akvariumą. Tai, kas yra filtro viduje, aktyviai dalyvauja vandens cirkuliacijoje ir gali būti pagrindinė priežastis kodėl jums nesiseka nugalėti melsvadumblį. Rekomenduojama nors kartą į mėnesį / du atsidaryti filtro vidų ir pagal poreikį praplauti kempines iš akvariumo nupiltu vandeniu. Esant stipriam užterštumui reikalinga daryti generalinį filtro valymą. Ypatingai reikėtų atkreipti dėmesį į apaugusias judančias filtro detales. Turint galimybių taip pat pageidautina išplauti vidinius žarnų paviršius – tai padės susigrąžinti buvusį filtro pajėgumą.

Melsvadumblis nemėgsta rūgštinės aplinkos. Jeigu turite galimybių, iš akvariumo iškelkite žuvis ir lepesnius augalus. pH sumažinkite žemiau 6 ir kelis kartus pilnai pakeiskite vandenį. Gerų rezultatų galima pasiekti papildomai paduodant CO2 dujas (anglies dvideginis). Tam nebūtina pirkti suspaustų dujų įrangos. Galima pačiam susikonstruoti savadarbį CO2 generatorių – hermetišką talpą, pripildytą vandeninio cukraus tirpalo su kepimo ar raugimo mielėm. Daugiau informacijos rasite internete įvedę paieškos žodžius „DIY CO2“.

Jeigu melsvadumblis pagrinde aplimpa tik grunto plotą, vadinasi priežastis glūdi tiesiog grunte. Tada reikalinga kruopščiai nusiurbti gruntą. Reikėtų atsargiau judinti tas grunto vietas, kuriose yra paslėptos dugninės trąšos. Jų sudėtyje būna kitokių nei skystose trąšose medžiagų, kurios neturėtų patekti į „atvirą“ vandenį. Per vėlai pastebėjus didelį filtro užsiteršimą, vanduo prisisotina organinėmis medžiagomis. Laukti ilgai netenka – dumbliai puola akimirksniu. Kai vandenyje pakanka nitratų, melsvadumblis puola visame akvariume. Nuliniame nitratų lygyje – tik vandens paviršiuje. Išplovus filtrą pagerėjimas iš karto neateina - vandenyje išlieka užsilikęs didelis fosfatų perteklius. Jį galima išeikvoti įdėjus papildomą filtro užpildą, absorbuojantį fosfatus. Augaliniame akvariume laikui einant augalai patys išnaudoja fosfatus. Tokiame akvariume šį užpildą ilgai laikyti neapsimoka – augalams gali prasidėti fosfatų badas. Kovojant natūraliomis sąlygomis svarbu, kad vandens parametrai būtų palankūs augalams, kad šie per trumpą laiką sugebėtų sunaudoti perteklinius fosfatus greičiau nei tai padarytų dumbliai. Nulinio fosfatų lygio palaikymas paprastai garantuoja dumblių nunykimą arba bent jau jų augimo sulėtėjimą. Kovoje su dumbliais nitratų nulinio lygio kontrolė pasiteisina mažiau nei fosfatų.

Vandenyje su žemu nitratų lygiu melsvadumblis užima išskirtinai tik viršutinius vandens sluoksnius, kuriuose jis išgali įsisavinti azotą tiesiog iš oro. Tokiomis sąlygomis nukritęs į dugną melsvadumblis gana greitai nunyksta. Galinga vandens aeracija intensyviai permaišinėja viršutinius vandens sluoksnius su apatiniais, didina vandens lietimosi su oru paviršiaus plotą. Todėl aeracija kaip tik skatina melsvadumblio plėtimąsį visuose vandens sluoksniuose. Pageidautina kovos su dumbliu metu aeraciją visiškai nutraukti. Melsvadumbliui palankiausia yra įsitvirtinti ant aukštų augalų, įrenginių, rečiau ant stiklų. Nukarpius tokius aukštus augalus, nesudaromos palankios sąlygos melsvadumbliui išsilaikyti viršutiniuose sluoksniuose. Taip galima laimėti laiko, kol augalai išeikvos perteklinius fosfatus. Šis metodas gali ir nepavykti jeigu augalams trūksta kokių nors kitų medžiagų. Tankiai ir gausiai augalais apsodintame akvariume dažniausiai pasireiškia nitratų badas. Augalai sunaudoja visus nitratus greičiau negu jie pasigamina. Dažniausiai augalai dėl to nenukenčia, vizualiai atrodo normalūs, stiprūs, nuolat leidžia naujus lapus ir ūglius. Esant tokiai augalų savijautai ir nuliniam nitratų lygiui, verta pamąstyti apie papildomą nitratų tręšimą. Jis padės sustimuliuoti augalų augimą ir staigų fosfatų įsisavinimą. Paprastai tręšiama kalio salietra (KNO3 – kalio nitratas). Suskaičiuoti sudedamąsias dalis jums padės ši skaičiuoklė: http://www.csd.net/~...dosage_calc.htm. Druska iš pradžių ištirpinama vandenyje ir tik tada supilama į akvariumą. Pilti reikia nedidele srovele ant išeinančios iš filtro vandens srovės. Taip apsaugosite žuvis nuo staigaus apsinuodijimo nitratais arba taip vadinamo apsideginimo cheminėmis medžiagomis. Augalų augimo stimuliacijai palankiausias yra 5-10 ppm (mg/l) nitratų lygis, jis taip pat saugus beveik visoms mūsų laikomoms žuvims. Tačiau jeigu per vieną kartą padidinsite nitratų dozę nuo 0 iki 10, jūs tikriausiai nužudysite savo žuvis. Stenkitės viską atlikti neskubėdami per kelis kartus. Pirmu kartu nitratų lygį užteks pakelti iki 2 ppm. Po šio veiksmo papildomai keletą dienų stebėkite situaciją akvariume. Jeigu žuvys pradės keistai elgtis, nutraukite tręšimą ir pakeiskite nemažą dalį vandens. Pastoviai matuokite nitratų lygį, jam nukritus pasiruoškite eilinei dozei. Išsinaudojus fosfatų pertekliui dumblis pradės nykti, o nitratų lygis pradės kilti – pats laikas nutraukti tręšimą. Tam tikrais atvejais gali prasidėti kitų dumblių rūšių ataka – tai bus požymis, kad augalams be nitratų trūksta dar ir kitų medžiagų arba jūsų augalai per daug lėtai augantys, kad galėtų staigiu augimu nukonkuruoti dumblius. Tokiu atveju jums šis metodas nepadės.

Jeigu akvariume nėra greitai augančių arba iš vis jokių augalų, o iš krano bėga vanduo be fosfatų, belieka tik dažniau nusiurbinėti gruntą, keisti po trečdalį vandens (tinka labiau nusistovėjusiam akvariumui, biopusiausvyros nepasiekusiam akvariume šis metodas tik dar labiau slopins biopusiausvyrą), mechaniškai nurankioti arba nusiurbinėti melsvadumblį, mažinti žuvų šėrimą, būtinai patikrinti filtrą, padidinti greitai augančių augalų kiekį, stimuliuoti jų augimą. T.y. stengtis kuo greičiau pasiekti nulinį fosfatų lygį. Taip pat reikia atsiminti, kad nykstant vienai daliai melsvadumblio, išsiskiria gausybė organikos, kurią įsisavina likusi gyva melsvadumblio dalis. Tad tokiu atveju tiesiog būtina iš akvariumo pašalinti apmirusias melsvadumblio liekanas.

Kadangi melsvadumblis yra bakterijų kolonija, ją galima sunaikinti vaistais - antibiotikais. Šis metodas turi pliusų ir minusų. Pliusas – tai gana greitas melsvadumblio numarinimas. Minusas – beveik visi antibiotikai mirtinai pavojingi azotinio ciklo bakterijoms. Po antibiotikų panaudojimo reikės iš naujo siekti biopusiausvyros. Aišku jeigu jūsų akvariumas su melsvadumbliu dabar atrodo tiesiog tragiškai, tai nelabai ką turite prarasti. Tiesiog kurį laiką turėsite stebėti azotinių junginių koncentracijas. Vieni iš galimų variantų:

  • Į akvariumą įpilti eritromicino 2,5-5 mg/l.
  • 1 diena: įpilti 2,5 mg/l eritromicino.
    2 diena: įpilti 2,5 mg/l eritromicino.
    3 diena: padidinti filtraciją kiek tik galima.
    4 diena: dauguma melsvadumblio žuvo. Pakeisti 50% vandens. Įpilti 2,5 mg/l eritromicino.
    5-7 diena: plauti filtrą kiekvieną dieną, tikrinti amoniako, nitritų lygį, bet vandens nekeisti, nebent esant kritiniams azoto lygiams.
    8 diena: pakeisti 30% vandens, įpilti 1 mg/l eritromicino.
    9 ir velesnės dienos: sugrįžti prie normalaus priežiūros režimo.
    Pastaba: tam tikrais atvejais melsvadumblis gali įgyti imunitetą eritromicinui. Tad nenaudokite jo profilaktikai, naudokite jį tik tada kada reikia ir pilnomis nurodytomis dozėmis.
  • Nors bicilinas-5 pas mus jau nėra legalus vaistas, tačiau verta jį paminėti. Tris vakarus iš eilės į neapšviestą akvariumą įpilti bicilino-5: 10000 vnt/l švariam akvariumui, 20000 vnt/l stipriai užterštam akvariumui (nuo tokios koncentracijos gali nukentėti augalai). Savaitės bėgyje 2-3 kartus pakeisti po trečdalį vandens.
  • Įpilti penicilino 10000 vnt/l koncentracija. Po dviejų parų 2500 vnt/l.
  • Įpilti streptomicino 3 mg/l koncentracija. Dumblis visiškai išnyksta kažkur per 120 valandų.


0 Komentarai